Pressemeddelelser & Nyheder

Ældre og brugte maskiner bliver i højere grad optimeret til, at kunne indtræde i præcisionsverdenen anno 2018.

Den præcisionsmæssige udvikling er eksploderet og mange ældre maskiner står nu for udskiftning. Det kan være en stor investering når maskinparken skal opdateres og tilvænningen til nye maskiner kan være kompliceret. Mange landmænd er ikke bekendte med eftermonteret præcisionsudstyr, som giver de eksakt samme muligheder for teknologisk højpræcision som på nye maskiner.

Præcisions- og teknologi virksomheden Thorsen-Teknik har for nyligt opgraderet en ældre møgspreder, til at kunne indtræde i præcisionsverdenen anno 2018. Det er Stolbrolykke Maskinstation der ejer møgsprederen, som nu har fået nyt liv. Møgsprederen har fået monteret ISOBUS-systemet Athene, som er et nøjagtigt, hurtigt reagerende og brugervenligt regulerings- og kontrolsystem til spredere. Systemet optimerer nøjagtigheden af spredningsmængden, som sikre en bedre udnyttelse af forskellige bulkprodukter. Denne har oven i købet fået eftermonteret vejeceller, hvilket giver et præcist overblik over mængden af udspredningen styret af samme Athene modul. Når der kommer vejeceller på er det vigtigt at der er tilt sensor på så vejningen også er præcis i kuperet terræn. Vejecellerne er simpelt eftermonteret ved buggi akslen og i prodsøjet der kan fås som originalt Scharmüller kugletræk med indbygget vejecelle.

Athene ISOBUS- løsningen gør også at møgsprederen nu er blevet opgraderet til, at kunne håndtere doseringskontrol og variabel spredning efter doserings kort, dette kræver blot at ISOBUS-konsollen der bruges understøtter dette.

Møgsprederen har også funktionerne Auto start / stop på forageren, overvågning af RPM på sprede tallerkner og meget mere. I overstående eksempel er der tale om en møgspreder, men ISOBUS-systemet Athene kan også bruges på andre typer redskaber, som f.eks. kalkspredere.

Der ligger et stort potentiale gemt i eftermonteret præcisionsudstyr og det er vigtigt, at informere brugerne om mulighederne. Hos Thorsen-Teknik er vi udviklingsorienterede og ser massere af muligheder i ældre maskineri. Overstående eksempel viser at mindre investeringer kan forlænge maskinernes levetid markant og kunden har derfor mulighed for at spare mange penge.

Af Emil Terpager Kristensen

28/02-2018